tisdag 1 mars 2011

En månad

Nu har jag varit här i drygt en månad (i lördags), el tiempo pasa rápido.. (bara 3 månader kvar)
Är nu inne på 5:e skolveckan och börjar få lite vardagsrutiner. Saknar LiU. Inte bara för att jag har mina fina vänner där eller för att undervisningen är på svenska eller engelska. Utan även för att allt är mycket lättare där eftersom jag vet hur allt fungerar, var alla salar är osv.. Har äntligen fått tillgång till CampusVirtual vilket underlättar mitt liv och börjar nu hitta i skolan men är många saker som är krångligare här, tex att få motsvarande LiU-kortet. En del säger att det ska ta 10 dagar andra månader att få det, nu har det gått 4 veckor sen jag ansökte.. O så bara en enkel sak som att veta i vilken matsal man måste skiva en lapp på det man vill har eller om man ska beställa sin mat hos en speciell person osv.. Dessa småbekymmer har dock gjort att personalen numera känner igen mig (till o med namnet) så igår hade jag en 5 minuters pratstund med en i personalen. Alltid bra att prata lite..

Mitt favoritämne just nu är spanska- den enda kursen jag förstår i stort allt på. Där har jag också vänner och utan den hade jag antagligen inte träffat så många andra Erasmus. Trots detta är det ändå bra att den slutar den här veckan, 2 timmar varje dag + läxor gör att jag inte hinner med de andra ämnena så mycket. Hoppas att examen går bra, hittills har jag fått bra resultat på inlämningarna så kan ju alltid hoppas.

En stor skillnad är att här har vi i princip bara teorilektioner och sen är det meningen att man ska räkna allt hemma. Men om man inte förstår teorin och språket i föreläsningsmaterialet är väldigt byråkratiskt är det väldigt svårt. Idag lyckades jag göra hela 2 tal - mäktigt stolt! Lite oroväckande eftersom vi i ett ämne måste lämna in lösta uppgifter, förra veckan skrev jag av det en annan tjej hade gjort men vill ju förstå - annars kommer jag aldrig klara tentan.. Därför är oväntat nog Hållf mitt andra favoritämne, där har vi en del räknelektioner så man kan öva. Jag sitter alltid bredvid Carmen så hon kan hjälpa mig, känner mig som en igel på henne men hittills har hon sagt att det är okej.. Dugga på fredag - håll tummarna för mig!

Förra veckan gjorde jag även ett besök på sjukhuset eftersom stackars Maria Lea fick göra en akut blindtarmsoperation. (Tack o lov att det inte var jag). Att vara inlagd på ett sjukhus där de bara pratar spanska är svårt. Tror att de fick för sig att hon inte förstod spanska för de pratade knappt med henne. Sa inte hej när de gick in i rummet och bara började slita o dra i kläder och slangar. Blev bättre efter några dagar men iaf.. (Hoppas verkligen att sjukhus personalen i Sverige inte gör så..)



Avslutar detta inlägg med bilder på skolan. 
Utsidan är ju helt klart finare än insidan, bänkarna är inte obekväma och det är kallt -Saknar C1 och A2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar