fredag 25 mars 2011

Saknad

Den här veckan har varit konstig. På ett sätt har den varit väldigt bra, samtidigt ganska jobbig då jag verkligen känt saknad (mer än vanligt) till alla där hemma.

Beviset
Jag har äntligen fått mitt betyg i Spanska kursen, 8,75 (av 10) så riktigt nöjd =) Vi gick igenom massa verb former som jag inte sett på innan så känns bra att det visade sig att jag faktiskt lade ner mycket tid på kursen.

I samband med att jag hämtade betyget på internationella kontoret stannade jag kvar och pratade med kvinnan som jobbar där (har glömt hennes namn). Den här gången pratade vi spanska hela tiden (innan har vi mest pratat engelska). Vi jämförde/diskuterade skillnader mellan svenska och spanska skolsystemet, idrott, mat, arbetslöshet mm. Kändes bra att jag kan behärska sådana ämnen också, självklart kan jag ju inte alla ord men det går att prata runt. Måste verkligen hylla denna kvinna, hon är så bra! Från första dagen har hon alltid sagt "Hola Charlotte" när jag mött henne i skolan och när jag gick därifrån så sa hon att det är bara att komma hit om jag vill prata lite, jag behöver inte ha några problem för att komma dit. =)

Jag har också börjat lära känna en tjej, Maria,  i miljökursen lite mer. Idag pratade vi om asturisk och svensk mat. Vi bestämde att vi ska försöka gå ut och äta någon dag, antagligen under påskveckan =). Dessutom ska hennes klass äta middag nästa vecka så då kan jag antagligen hänga med =) Hoppas att det blir av.
Miljökursen förvandlades denna veckan från att ha varit en ganska skön kurs till lite mer ansträngande. Förut har de varit föreläsningar som jag lyssnat på så gått jag kunnat, lite uppgifter som "hitta ett företag med en miljöpolicy" som jag antingen gjort själv eller fått hjälp med och så lite grupparbeten där jag mest tittat på. Så blev lite förvånad när vi denna vecka har haft 3 (!) st oförberedda mindre prov, visserligen i quiz-format men med ganska kluriga formuleringar som handlade om ISO-14001 avtalet - som jag inte ens läst sammanfattningen av. De första klarade jag ganska bra men det idag fick jag precis 5 på.. Dessutom ska vi tydligen göra ett större grupparbete nu, hoppas att jag kan bidra med något iaf.. 

Min stora längtan efter folket där hemma började med att jag antagligen inte kommer få något besök alls under min tid här. Sen ska jag söka till FuM (rösta på mig!) och då var jag tvungen att leta bilder på mig själv. Det slutade med att jag gick igenom  alla bilder på datorn. Och hur kan man inte sakna allt detta: 



Är ju totalt omöjligt att få med allt men, familj, djur, vänner, klassen (CosX), Linkan.. Livet helt enkelt =)

Förut gick jag en promenad och upptäckte en park 200 m från mitt hus, riktigt fin och skönt att gå där istället för utmed havet idag när det blåste. Till kvällsmat blev det räkor och efterrätt jordgubbar (har ätit jordgubbar nästan varje fredag sen jag kom hit). Blir tidig kväll, imorgon ska jag till Salamanca - "Spaniens Uppsala".
Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar