tisdag 22 februari 2011

Galicia

I helgen trotsade jag dugga-pluggandet (vilket jag kanske inte borde ha gjort medtanke på hur det gick idag.. men men) och åkte på en ESN-resa till Galicien.

Förutom 48 st Oviedo studenter åkte jag tillsammans med två danskor, Maria Lea och Maria Celina.
Resan började vid 8 och efter ganska många timmar i bussen kom vi fram till Santiago del Compostela. Vi började med att äta lunch på spanskt vis, dvs 1:a y 2:a plato, postre (dessert) y café. Till detta drack vi självklart vin =). Sen var vi väldigt mätta men det passade ju bra eftersom det var dags för en rundvandring. Självklart var katedralen som är målet för alla pilgrimer även huvudattraktionen för oss. 


Det här är slutsnäckan för vandringsleden. Totalt finns det 3 st vandringsleder hit och en går genom Gijón så därför kan man se snäckorna även här. Kändes lite som att vi hade fuskat som kom dit i buss.. En lustig detalj är att när man kommer fram till katedralen (märket) lägger dig folk på marken och tittar på katedralen. Då känns det som att den faller mot en- självklart provade jag också =)

Santiago de Compostela har länge varit en dröm för mig, började med spanska lektionerna med Kerstin =). Därför var det väldigt roligt att åka dit. Santiagos gamla stadsdel var väldigt mysig med smala gränder och mitt i staden fanns en fin park. Både jag och Mariorna fick för oss att vi kände oss mer harmoniska där, kanske för att det är en pilgrimsort..

På kvällen blev det Tapas =) Vi prövade även på ett rödvin från Galicien som ska drickas kallt, var gott även om det kändes konstigt till en början att dricka det så 
 Maria Lea var väldigt nöjd över att få äta skaldjur.. Maria Celina som inte är lika förtjust i skaldjur blev gladare sen när vi unnade oss några drinkar =)  



Efter drygt 4 timmars sömn bar det iväg till A Coruña. Här besökte vi ett torn med stor historisk betydelse (nästan allt stod på gallistiska så var lite svårt att förstå..) A Coruña var väldigt fint och jag kan verkligen förstå varför spanjorer gärna åker hit på somrarna. 

Även denna dag blev det en spansk lunch med bla Tarta del Santiago till efterrätt- typ sockerkaka med mandel, väldigt god. På restaurangen lyckades vi även integrera med två Oviedo studenter =) Avslutningsvis kan jag konstatera att helgen/resan var väldigt lyckad =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar