lördag 12 mars 2011

Ett år klokare

Förra helgen lämnade jag Spanien för ett besök hos Markus i Lissabon. Roligt nog var även Jessica där =)
Vi hade ledigt 4 dagar pga karneval här och även om det hade varit roligt att uppleva den ville jag prata svenska på min födelsedag..

Kom fram till Lissabon på lördagskvällen och Markus visade sina gamla drink-blandar talanger =) Senare gick vi till en fisk- och skaldjursrestaurang, mycket gott. Första 2 timmarna kändes det väldigt konstigt att prata svenska, var nästan 2 månader sen jag gjorde det om man bortser från korta telefonsamtal, men snart kändes det normalt igen =)

På söndagen gick vi mest runt och tittade på olika saker i centrum, var fint väder så vi satt på en ute servering ett tag i solen. På eftermiddagen träffade vi Markus vän Siri som visade oss ett mysigt kafé. På kvällen var både jag och Jessica trötta i benen efter allt promenerande. 

På måndagen (min födelsedag) åkte Jessica hem tidigt på morgonen. Efter en riktig långfrukost åkte jag och Markus till golfbanan. Slutade med att vi spelade 9 hål. Gick upp och ner men med tanke på att jag bara spelade minigolf förra året så gick det riktigt bra. Markus var en bra och uppmuntrande coach =) 
Fick även ett mycket uppskattat telefonsamtal av Nathalie, tack vännen!

Efter lunch med färska räkor och nypotatis blev det lite vilande innan vi åt igen och när Siri kom förbi blev det även tårta =) Senare gick vi till ett annorlunda uteställe där de bla spelade afrikansk inspirerad musik på dansgolvet =) Märktes att det var karneval även i Lissabon denna kväll då det var många utklädda, slutade med att jag fick en liten ansiktsmålning. 

Tiden flög iväg och på tisdag förmiddag flög jag tillbaka till Gijón igen. Kändes lite jobbigt att åka tillbaka, var verkligen skönt att komma bort ett tag och prata svenska mm. 
Tack Markus och Jessica för att jag fick komma =)

Var skönt med bara tre dagars skola denna vecka. Hade min första labb i Automatica, neumatica y olodinamica (mekatronik), en labb som man faktiskt gör något på. Turligt nog fanns det inte platser för alla att arbeta individuellt så kunde tillsammans med en annan. Inte för att det var så svårt men är ändå skönt att vara två när man inte riktigt förstår alla detaljer. 

Denna vecka har jag även pratat lite mer med en tjej i en annan kurs, vet inte men känns som jag ändå börjar bli bekant med några i varje kurs nu, känns lite bättre =). Nästa tisdag är det dags för dugga 2 i konstruktionsmaterial, känns som att jag förstår de här kapitlen bättre så ska försöka plugga lite mer så jag (kanske) kan klara mig. Efter 6 veckor här kan jag nog konstatera att jämfört med Sverige är allting djupare här, man går mer in på detaljerna. Tex Mohrs cirklar ägnade vi 3 timmars föreläsning och en lektion åt (minst) och vad jag kan minnas av den svenska kursen ägnade vi kanske 45 min.. Vet inte vad som är enklast, just nu känns det som att det är enklare att skriva allt i Sverige, har kollat lite på tentor i de svenska kurserna för att se att det jag läser här verkar relevant, men självklart ska jag försöka klara allt här.  

Igår åt jag middag med danskorna, var härligt att ses igen efter en vecka, förut sågs vi ju varje dag. Vi var väldigt duktiga och pratade spanska nästan hela tiden, men senare på kvällen när folk var lite jobbiga pratade vi danska/svenska (första gången men gick riktigt bra att förstå varandra, annars pratar vi ju eng).. Kan säga att jag nog tappade lite spanska när jag var i Lissabon, kändes iaf lite jobbigare att prata igår. Är väldigt bra för mig för MariaCelina är väldigt duktig på spanska så hon rättar mig när jag säger fel (fast ibland kan jag rätta henne), är alltid bättre att prata med någon som är bättre än en själv =)
Vi gick till en tjej som hade födelsedagsfest och senare gick vi ut. Lite före 4 tackade jag för mig, som vanligt en av de tidigaste att lämna.. Efter en otroligt slö lördag hittills ska jag nog unna mig lite shopping, pluggandet får vänta tills imorgon, det är ju trots allt lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar