fredag 18 mars 2011

Efter regn kommer solsken

I onsdags stod jag inte ut längre och köpte ett paraply, ett fint med blommor på så man blir glad fast det regnar =) Sen dess har det inte kommit en droppe, inte för att det gör något men ändå lite typiskt.. Men jag kommer antagligen få användning för det snart..

Mina föräldrar ringde igår så att jag fick gråta lite och tycka synd om mig själv så nu känns det lite bättre. Funderar verkligen inte på att åka hem men hoppas att det ska gå lättare snart.. Har nästa dugga i hållf på fredag.. Är ändå bra med dessa duggor, nu kan jag ju iaf "träna" på att skriva tenta.. Har kollat upp vilka dagar jag har tentor nu: 17, 25, 27 och 31:e maj får ni hålla tummarna för mig. Gärna lite extra 25, 27 för det är kurser som jag vet att jag kan tillgodoräkna sen.. 

Idag var vi lediga för att det var ingenjörernas festdag eller något liknande. Tydligen är det 4:e årets studenter som anordnar fester idag och imorgon för att samla in pengar till en resa i sommar. Idag var det en "fest" utomhus, tänk Munchen Hoben. Fast man fick ta med egen dryck om man ville och att det saknades bord. Frågade lite försiktigt igår om jag kunde gå dit med mina klasskamrater (Carmen, Sofia och Ana) så fick deras nummer så att jag kunde möta dem där. Var fint väder, ca 15 grader och sol, så riktigt härligt =) 

I vilket fall blev jag presenterad för väldigt många andra i "klassen" (har 2 kurser med dem) och även om jag inte pratade så mycket med de flesta så tror jag att det kommer kännas lättare i skolan nu när vi har blivit presenterade. Delvis om jag behöver hjälp med något men också att de kanske kommer hälsa.. 
Träffade även lite Erasmus folk som jag pratade med, trevlig dag helt enkelt =) 

 Självklart dracks det mkt Sidra (dock inte av mig), Pedro visade hur man ska göra.
 Jag och Sofia
Säga vad man vill om spanskan så går det mycket lättare att konversera nu iaf. Idag sa Sofia att hon har mycket lättare att förstå vad jag säger nu än förut, och Iván har också sagt att det märks att jag förstår mer nu. Alltid något =) Sen sa Iván att han gillade mitt uttal, "det är distinkt". Tror mest att han menade att det hörs att jag är utländsk, men inte som när italienare eller fransmän pratar spanska (det gör ju tom mig smått illamående ibland). Däremot har jag lite svårt med läspandet i "ciudad" och "diez" osv. 

Har glömt att säga att jag i lördags ägnade en hel kväll med mina lägenhetskompisar, eller Estela och Iván. Iván gjorde en Tortilla de Patata och vi tittade på "Busca Nemo". Var verkligen mysigt så ska försöka att umgås mer med dem och inte stänga in mig på mitt rum hela tiden. De anstränger sig verkligen för min skull så jag borde göra samma sak.
Ian var väldigt nöjd med sin Tortilla
I helgen ska jag åka till Baskien, något jag verkligen ser fram emot =) Därför avslutar jag dagens inlägg med en bild på ett vårtecken från Spanien. Nyutslagna björklöv (de kom idag), har hört att ni fick snö i Sverige idag så här kommer en vårhälsning från mig =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar