tisdag 22 mars 2011

Pais Vasco

I helgen bar det av på ännu en resa för oss utbytesstudenter. Denna gången var det Aegee som organiserade resan och totalt var vi hela 12 st från Gijón, riktigt roligt =) 

Lördagen tillbringade vi i Bilbao, en riktigt rolig stad att besöka. Bilbao har på senare år förvandlats till en riktig turiststad med mycket saker att titta på, bra shopping (som jag dessvärre inte hann med) samt bra restaurangutbud. Tror att det helt klart är en bra stad att åka till över en weekend, kändes som att det var mycket som jag inte hann se.. Till min och Maria Leas stora glädje hittade vi en Sushibar så det blev vår lunch. Här är det inte lika vanligt med sushi som i Sverige så det här var första gången jag såg att det fanns =) 

I kulturhuset finns en pool högst upp
så man kan se folket som badar
Gata nr 2 i Bilbaos historia
Därefter blev det en guidad citytour av Aegee medlemmar som bor i Bilbao. Det är den största skillnaden mellan att resa med Esn och Aegee, tack vare att det är folk som bor i staden som guidar får man se mer än det som står i guideböckerna. Aegee folket från Bilbao var dessutom extra trevliga och följde med oss på både middag, botellon och fiesta =) 

Den stora attraktionen i Bilbao är såklart Guggenheim museet. Just nu hade de en utställning som handlade om modern konst i Europa mellan 1:a och 2:a världskriget. Riktigt intressant faktiskt =)


 Efter tre timmars sömn bar det på söndagen av till San Sebastian. En väldigt fin stad som omges av en jättefin, lång sandstrand samt en flod som rinner igenom hela staden. Kan helt klart förstå varför folk åker hit på semester, en riktig sommarstad! Vi gjorde inte så mycket, strosade mest runt och njöt av det fina väder.

Två nya vårtecken: Dunderförkylning :( 
 Tulpaner! =)
Har inte sett tulpaner i någon butik här, är inte så vanligt med snittblommor eller krukväxter här så därför blev jag extra glad när jag såg dem!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar