fredag 4 mars 2011

Castilla y León

I helgen åkte jag på ytterligare en resa för Erasmus studenter, denna gång med Aegee. Mina lägenhetskamrater är alla tre från byar utanför León så det var väldigt roligt att åka dit pga av det - de har pratat mycket om León =)
Första stoppet var Las Médulas, en nationalpark med ovanliga klippformationer. Först kändes det nästan som att vara i Sedona igen, det såg nästan precis likadant ut! Men i Arizona var det betydligt varmare och här omgavs alla klippor av en skog med kastanjeträd- tror att det är väldigt vackert där om någon månad när träden blommar!

Vi gick på en promenad och det var väldigt fint med snötäckta berg i bakgrunden. =)

Därefter bar det av till Astorga som är en stad/by som hör till Camino del Santiago. Vi såg på katedralen (ingen resa utan kyrkobesök) och ett konstmuseum som Gaudi har designat.

Vid 19 tiden kom vi fram till León, vi åt god mat men kvällen fick ett abrupt slut då min vän Kamilla svimmade så vi gick hem tidigt. Dagen därpå hade vi en Citytour där vi bla besökte katedralen och såg andra Gaudi-byggnader. Katedralen är känd för att ha mycket glasmosaik och det stämde verkligen. Det gjorde att den var väldigt ljus inuti för att vara såpass stor och den var väldigt vackert. Vi åt en god spansk lunch och besökte ett modernt konstmuseum där vi hade en guidad tur. Vet inte om det bara är jag som har svårt att förstå att det är konst att installera strålkastare i ett rum som släcks och tänds med ett intervall av primtal- men tydligen är det det. Museet hade också en väldigt intressant fotoutställning som handlade om alla människor som försvunnit under mystiska omständigheter under Franko-tiden. De pratar inte så mycket om Franko här men man förstår att det har stor betydelse för hur spanjorernas liv ser ut idag. Det är bland annat pga honom som spanjorer äter så sent och det är även hans "fel" att de byggde lägenheter som mina i norra Spanien utan isolering eller värme (semesterbostäder).

Känner att jag kanske klagar mycket på att jag inte förstår men jag trivs bra här, bara för att förtydliga. Men, det är inte mitt hem. Fick tillbaka mitt spanska prov idag, 8,25 riktigt nöjd =) Har haft högre betyg på inlämningarna så tror att jag kommer få ett bra betyg, känns skönt eftersom mina andra 2 duggor har gått sådär. Nu har jag iaf klarat 4 hp den här terminen =) Ikväll ska vi fira genom att äta middag på en fiskrestaurang! Imorgon åker jag till Portugal för att hälsa på Markus och Jessica. Ska bli härligt att träffa dem och att få prata lite svenska! =)
Ha det gott!

ps. Mitt första vykort har nu anlänt. Tack Hélene, Matilda och Robbin! Härligt att ni hade det bra när ni hälsade på Lina. För er andra så är min adress:
Calle Canga Argüelles n 19, 6 IZQDA
33203 Gijón (Asturia)
Spain

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar