söndag 10 april 2011

Bra vecka

Den här veckan har varit bra. Det fina vädret har helt klart medverkat. Har tillbringat några timmar varje em i en park och börjar bli solbränd =) 

Har jag sagt att jag bor 100 m från denna strand?
I tisdags gick jag till Toboso, baren där Erasmus studenter träffas varje tisdags kväll. Ska försöka gå dit varje vecka det enda negativa är att det blir så sent. Jag gick dit strax innan 23 och då var jag först.. Pratade med Emma i veckan också, mycket trevligt =) Tror att det idag var ett år sedan vi sågs senast, det borde vi ändra på snarast tycker jag! 

I fredags var det ytterligare en Espicha. Espicha är en fest eller vad man ska kalla det som sista års studenter anordnar för att samla ihop pengar till en resa. Det hela är typ som en botellon men skillnaden är att det är ett inhägnat område, det finns ett tält där man kan köpa dricka och bocadillos (om man inte tar med själv) samt att det spelas musik. Man går dit för att dricka och umgås. Tack vare det fina vädret kom jag därifrån med en fin vit rand efter klockan =) Denna gång gick jag dit med miljöklassen men träffade även mycket Erasmus folk såklart, bland annat mina danskor =) Hade inte träffat dem på två veckor så var riktigt roligt, det är då man inser att man är bra vänner.. På kvällen (23,30) gick vi ut och åt tillsammans. Vi pratade spanska nästan hela tiden (!).



Får så mycket "beröm" nu eller vad man ska kalla det över min spanska utveckling, roligt tycker jag =) Men skulle vilja gå på någon mer spanska kurs, hör att jag säger fel men vet inte vad som är rätt typ.. Pratet har utvecklats men tror att grammatiken har blivit sämre. I Asturien använder man nästan bara indefinido och inte 
imperfecto, ganska skönt när man inte vet vad som är rätt men det innebär ju också att jag gärna slarvar och kör indefinido hela tiden istället.

Igår åkte jag med ESN och gick "Ruta del Cares" som är en del av Picos de Europa (en nationalpark tror jag). Ruta del cares är ett bergsområde där romarna byggde en väg mellan Castilla-Leon och Asturien. Var en härlig dag med fint väder och vacker natur, att träden blommade och att jag såg både gullvivor och fjärilar gjorde det bara bättre. Var den enda från Gijón som åkte så kände ingen men hittade några att prata med iaf =) Totalt gick vi 21 km, bortsett från de sista 7 var det ganska lätt men enligt beskrivningen av turen gick vi i nedförsbacke nästant hela tiden - något som känns i kroppen idag.. 




Idag har jag pluggat (lite) och snart ska jag gå på bio. vi ska se Rio. Borde vara ganska lätt att förstå handlingen. Sen blir det bara 4 dagar i skolan som avslutas med en hållf dugga innan det blir lov- Äntligen!

1 kommentar:

  1. Sett här på nätet att du är både svensk och bor i Gijon... Flyttat hit med jobbet och bor här sedan ca en vecka tillbaks. Om du vill prata svenska någon kväll kan vi väl ses och ta ett glas vin. kontakta isf mig på cim03ml2@student.lth.se. /Marie

    SvaraRadera