tisdag 3 maj 2011

Inne på sista månaden

Om en månad är jag på Sommar-X med Therese- Längtar!
Känns mest bra att jag får komma hem snart även om det såklart blir tråkigt att säga hejdå till alla här. Svårt att säga såklart men tror bara att jag kommer hålla kontakt med de danska tjejerna, det är dem jag har kommit närmast här =)

I fredags var jag på en fest hemma hos Teemu mfl. (han försöker lära mig finska ord eftersom han kan lite svenska- det går sådär) Det var väldigt roligt och senare blev det utgång. En märklig (ny) sak hände; Några fransmän var på besök och de föredrog att prata engelska, det märkliga var bara att jag hade jättesvårt att prata engelska, meningarna avslutades med spanska nästan hela tiden.. Kan ju ses som positivt men lite jobbigt ändå, har ju inte tänkt att spanska ska bli mitt andra språk direkt.. Men tror att det blev så eftersom vi oftast pratar spanska numera och bara använder engelska ord när vi inte kan något på spanska.. (har pratat engelska efter detta och det gick bra så kalasandet kanske var lite bidragande)



Jag kom hem vid 6 och sen var halva lördagen borta innan jag vaknade.. En springtur blev det och senare gick jag och danskorna ut och åt =)

I söndags träffade jag Marie och MariaLea, vi åt paella och satt och pratade ett bra tag =) Maria fick även tillfälle att öva upp sin svenska (men jag har ju övat danska här så inte mer än rättvist ;) ) Sen gick jag och köpte ett tygmärke till overallen (och Marie får skratta lite om hon läser detta).. 

Måndagen gick alldeles för fort (vi var lediga) och trots att jag bara har gått en dag i skolan känns det som fler.. Börjar ge upp konstruktionsmaterials kursen helt nu. Klarar jag inte hållfen nästa vecka (lite oklart vad som krävs men ska ha duggor på tisdag och fredag) så struntar jag nog i att skriva tentan - men vi får se. På lördag ska jag gå på en La Liga match - Sporting Gijón ligger just nu på 10:e plats i ligan för er som inte visste det.. Har betalat sjukt mycket pengar (enligt mig åtminstone) för denna biljett så hoppas att det blir roligt..
Just nu spelas el clasico- och jag kan konstatera att i denna fråga hejar Gijóns invånare på Barca - ifall någon undrade.. 

1 kommentar:

  1. Hej,

    jag heter Victor.Hittade din blogg av en slump och det kallade min uppmärksamhet. Det var väldigt roligt för att jag gjorde precis som du fast åt det andra hållet. Jag är från Gijon fast jag flyttade till Sverige pga arbete. Var kommer du ifrån i Sverige? Du verkar ha det roligt i Gijon, fantastisk alltså! Det var givande att se att ngn svensk få njuta också av att bo i Asturias och Gijon. Vet inte om du ska förbli där under somaren, men jag kommer förmodligen tillbaka i juli. Det vore kul i så fall att träffas så att jag kan träna lite svenska. Det låter kanske lustig men det finns inte så många som vill hjälpa mig med min svenska här eller lära sig spanska heller.

    Ha det så bra!

    SvaraRadera