måndag 7 februari 2011

1 vecka

För en vecka sen började jag skolan men kan dessvärre inte säga att det känns som jag har så mycket koll för det. Kurserna använder ett "Campus Virtual" som jag ännu inte har tillgång till. Därför kan jag inte ladda ner föreäsningsslide och övningar mm. Förhoppningsvis får jag det i slutet av veckan men det är inte säkert. Ev ska jag byta en kurs ytterligare en gång, får se om jag hittar ngt bra.. Om det inte vore för CSN så hade det ju inte varit några problem med att bara läsa 28 hp men jag vill inte chansa..

Idag har vi ett inskrivningsprov i spanska kursen för att se vilken nivå vi befinner oss på.. Får se hur det går.. Tror att det blir väldigt bra med spanska kursen, den är 2 timmar varje dag i 4 veckor. Sen blir det ju lättare att lära känna folk där, då de spanska eleverna inte ens sitter på samma bänkrad som jag frivilligt känns det inte som om jag kommer få några vänner där..

I fredags var jag på mitt första Erasmus event, en citytour i Gijón. Vi fick se massa platser som jag inte minns så mycket av men turen avslutades med att vi fick testa den Asturiska drycken Sidra. Det var som en Cider med väldigt mycket jästsmak, inte så god enligt mig. Tydligen måste man hälla upp Sidran från "hög höjd" (se bild) för att man vill få in syre i vätskan. Det var ganska svårt att träffa glaset.. I och med turen träffade jag andra erasmusstudenter så i lördags år jag middag med några. 

I går (söndag) åkte vi till Covadonga, en stad som har stor historisk betydelse för Asturien. Bland annat fanns en liten kyrka i en grotta och jag tror att Asturier åker hit av religiös betydelse för att få välsignelse.. Därefter åkte vi till en annan by i bergen och senare till en väldigt fin by vid havet. Summan av det hela är att jag nu börjar få några vänner här, vilket känns väldigt bra. De jag träffade i helgen var dessutom duktiga på engelska så blir lite lättare att prata då =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar