måndag 31 januari 2011

De första dagarna

Sen jag kom hit i onsdags har jag ägnat mycket tid i detta rum. Jag har också ätit mycket på Donken eftersom det känns mer okej att äta ensam där, har testat andra restauranger men när andra sitter i stora sällskap känner man sig ju bara ännu mer ensam, trots att jag har utrustat mig själv med tidningar... 
Jag har också ägnat mycket tid åt att gå i affärer. Trots att det är väldigt mycket reor och väldigt många affärer här bestämde jag mig för att jag bara fick köpa saker som jag behövde (än så länge), annars kan det ju liknas med tröst shopping. Därför är jag numera väldigt rik på Yves Rocher produkter... Hade ju bara med mig ansiktskräm hit så tycker att det räknas som nödvändigt. Är i ganska akut behov av ett par skor men jag suger på den karamellen till helgen tror jag... Regnar då och då här, inte så mycket men trottoarerna svämmar över fort så mina "vinterskor" är nästan helt förstörda..

Helgen har varit ganska ensam, jag är ju van vid att bo själv men är annorlunda när man inte känner någon annan här. Estela hjälpte mig att handla lite saker i lördags och igår åt jag mat med alla i lägenheten. Men det är ändå lite ensamt för de pratar ju om så mycket som jag inte förstår. Ibland märker jag att de pratar om mig men vet inte exakt vad de säger, konstig känsla.. Har också träffat 4 fransoser här. De pratar bättre spanska än engelska och ändå är min spanska bättre än deras så vi har lite problem med att förstå varandra men de är väldigt snälla =). På så sätt är det bättre att umgås med spanjorerna för då har jag iaf en liten chans att förstå vad de pratar om för franskan har jag inte tänkt lära mig... Jag har inte vant mig vid "los besos" än, tycker att det är lite olustigt när man inte känner varandra.. Men men...

Idag började skolan, jag hade bara en klass och det var en introduktion på kursen så det var inte så farligt.. Men jag var väldigt nervös innan, jag visste inte riktigt om jag var i rätt sal och sen känner man sig ganska ensam när alla andra pratar med varandra och så sitter man själv i mitten av salen. Tror det blir bättre när de "praktiska" lektionerna startar för då ska vi jobba parvis. Idag hade jag motsvarande Konstruktionsmaterial och om jag förstod det hela rätt ska vi ha 5 duggor under terminens gång och klarar man dem slipper man tentan, låter ju helt okej =). 

Blev tvungen att byta lite kurser, dessvärre de 2 kurser som "mina" fransoser ska ha men en kurs ska jag läsa med David som jag bor med. Har insett att schemasystemet på LIU är bra, när inte ens de som jobbar på skolan vet var salarna ligger har man problem. Det finns översiktskartor men på dem står inte salarnas namn. I vissa fall vet jag inte ens säkert i vilket hus lektionerna är.. Eftersom jag inte har tillgång till kurssidorna än kan jag heller inte anmäla mig till labbarna där och eftersom jag har ganska mycket schemakrockar har jag sprungit runt till alla examinatorer idag för att fixa detta. Hittade 2 av 4. Totalt ska jag läsa 6 kurser varav en spanska kurs och en annan är ngn miljöhistoria (som har lägsta prioritet för mig). Eftersom jag var tvungen att byta kurser har jag nu bestämt mig för att läsa Hållfen här, klarade ju inte tentan i julas så kanske kan klara kursen här istället =) En sak som förvånar mig är att en del lärare inte förstår engelska, okej att de inte vill prata men de har ju en ganska hög utbildning (tror jag iaf). 

Efter skolan åkte jag till min lägenhet och fick äta ngn typisk Asturisk rätt med vita bönor, helt ok. Därefter packade jag upp min väska, tog ca 20 min att flytta in. Med tanke på att det tog 2 dagar att flytta från min lägenhet är det lite skillnad.. Estela och hennes pojkvän Ivan som också bor här tar verkligen hand om mig. Hoppas det fortsätter så =) Nu har tom Ivan börjat prata lite eng med mig - väldigt gulligt eftersom jag vet att han tycker att det är svårt. Jag försöker prata spanska hela tiden men ibland hittar jag inte orden så det blir en blandning. Men för Estela är det ju bra att prata lite engelska eftersom hon pluggar turism ;-)

Slut svamlat för idag! På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar